خانه / رویکرد های مبنا / جهت گیری های دبیرستان مبنا

جهت گیری های دبیرستان مبنا

جهت گیری های دبیرستان مبنا
جهت گیری های دبیرستان مبنا
  1. بالا بردن روحيه علم آموزي و دانش‌‌اندوزي و جدي گرفتن درس و تحصيل و مطالعه همراه با درک عميق و اکتفا نکردن به مطالب موجود در کتاب‌هاي درسي و نيز برخوردار شدن از روحيه بحث و مناظره و استدلال و مجهز شدن به مهارت‌هاي لازم براي تحقيق و پژوهش وکسب آمادگي براي ورود به عرصه‌هاي دانشگاهي و مدارج عالي، از اصول قطعي و اهداف اصلي تأسيس دبیرستان مبنا است.
  2. جهت‌گيري دبیرستان مبنا در درجه اول معنوي، ديني و اسلامي است. بنابراين اهداف حامیان، مديريت، کارکنان و دبيران، تربيت نسلي از عالمان و متخصصان در رشته‌هاي مختلف تحصيلي است که با داشتن جهان‌بيني ديني، به معارف قرآن و اهل بيت علیهم السلام آگاهي داشته و با عشق به ولايت و خاندان عصمت و اهل بيت پيامبر (ص) پرورش يابند.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  3. حفظ سلامت اخلاقي و پاکي روح دانش‌آموزان از اصول اساسي دبیرستان مبنا است. تعبد و انس با خدا، داشتن روحيه‌اي معنوي، برخورداري از تقويت و قدرت اجتناب از معصيت و عدم آلودگي به آلام و آفاتي که در اثر فساد اخلاقي دامن‌گير جوانان مي‌شود، سرلوحه‌ي برنامه‌هاي تربيتي ماست.
  4. پرورش روحيه هنري و تلطيف ذوق و استعداد‌هاي ادبي و هنري و فرهنگي دانش‌آموزان و ايجاد فضاي مطبوع و دلپذير با استفاده از انواع فعاليت‌هاي ذوقي دانش‌آموزان از جمله جهت‌گيري‌هاي دبیرستان مبنا است. البته ، در اجراي برنامه‌هاي هنري مراعات حدود شرعي و رعايت احتياط و توقف در موارد شبه ناک، ضروري است.
  5. ايجاد شور و نشاط و تحرک از طريق فعاليت‌هاي ورزشي و برگزاري مسابقات و رقابت‌هاي سالم ورزشي ميان دانش‌آموزان و پرورش جسماني دانش‌آموزان از جمله اهداف ماست.
  6. آماده‌سازي دانش‌آموزان براي کسب بينش سياسي و ورود به عرصه عملي سياسي در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامي ازجمله برنامه‌هاي دبیرستان مبنا است. دانش‌آموزان بايد براي موضع‌گيري‌هاي سياسي، درحدّي که به برنامه‌هاي درسي وتحصيلي آنان زياني وارد نکند، آزاد باشد. مسؤولان مدرسه بايد تلاش کنند تا دانش‌آموزان به ورطه جانبداري‌هاي جناحي فرو نغلتند و کوشش آنان حول محور ارزش هاي بنيادين ديني انقلاب متمرکز شود. البته، موضع‌گيري‌هاي سياسي نبايد موجب اختلاف ودسته‌بندي و دشمني ميان دانش‌آموزان صاحب گرايش‌هاي مختلف شود. در هر حال ،مدرسه نبايد وظيفه خود را در راهنمايي عمومي دانش‌آموزان در جهت شناخت و تحليل مواضع سياسي درست و نادرست، فراموش کند.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  7. تلاش و جهت‌گيري مديريت، معلمان و کارکنان دبیرستان مبنا بايد بر آن باشد تا فارغ‌التحصيلان مدرسه به بينش علمي و قدرت تفکر مجهز شوند و اسلام را به عنوانديني عقلاني و استدلالي و منطبق بر مصالح حقيقي فردي و اجتماعي انسان بشناسند. و بدين منظور، بايد و در حد توان خويش از اصول مکتب‌هاي ديگر و عملکرد معتقدان به آن مکاتب در ساير کشور‌ها و به خصوص کشور ما، ايران آشنا شوند. سپس با آگاهي از نتايج آن عملکرد‌ها، قدرت نقد و بررسي انديشه‌هاي مختلف را کسب کنند. آموزش‌ها و تربيت‌ها بايد بر محور و مدار استدلال باشد و تاييدات ذوقي و عاطفي به عنوان مکمل در کنار تعقل و تفکر به کار گرفته شود.
  8. اجراي احکام و مراسم مذهبي وقتي مطلوب است که با رعايت اعتدال و دوري از افراط و تفريط صورت گيرد. آنچه بايد از عموم دانش‌آموزان خواسته شود، عمل به واجبات و ترک محرمات و منکرات است؛ اما عمل به مستحبات و رعايت اموري که در شمار اصول و اعتقادات و ضروريات نيست، نبايد به صورت برنامه‌هاي همگاني و اجباري درآيد و عموم دانش‌آموزان که به اين گونه فعاليت‌ها علاقه دارند کمک کند و زمينه‌هاي لازم را فراهم آورد.
  9. احترام به دانش‌آموزان بايد در همه حال و توسط همه همکاران، يعني مدير، معلمان، مربيان، دبيران و معلمان راهنما(مشاوران) حفظ شود و از هر گونه عتاب و خطاب توهين آميز و استفاده از کلمات سبک که شخصيت دانش‌آموزان را در هم بشکنند و آنان را خوار و خفيف سازد خودداري شود. تنبيه بدني دانش‌آموزان در هيچ حالي مجاز نيست و با دانش‌آموزان خاطي نيز بايد برابر مقررات آموزش و پرورش و مدرسه رفتار شود.
  10. تربيت دانش‌آموزان براي موفقيت در عرصه عمل از جمله وظايف ماست که اهميت آن را کمتر از آموزش‌هاي نظري و انتقال معلومات و محفوظات به دانش‌آموزان نمي‌دانيم. شرکت دادن دانش‌آموزان در اداره مدرسه و واگذاري بخشي از کار‌ها به آنان، دادن اختيار و مسئوليت به آنان از جمله روش‌هايي است که به تقويت توان مديريت دانش‌آموزان کمک خواهد کرد. تنظيم فعاليت‌هاي گروهي و دعوت از دانش‌آموزان براي مشارکت در برنامه‌ريزي و اجراي اين فعاليت‌ها ، موجب مي‌شود تا توانايي آنان براي «کار با ديگران» و قرار گرفتن در جمع و کسب روحيه مثبت تعاون و صبر و حوصله و مدارا در برخورد باسليقه‌هاي گوناگون و يافتن راه حل با کمک ومشورت ديگران و اطاعت از رهبري گروه و رعايت سلسله مراتب در کار گروهي افزايش يابد.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  11. مشورت با دانش‌آموزان در اموري که صرفاً به خود آن‌ها مربوط است ( از قبيل تنظيم برنامه امتحاني، وقتي که برنامه‌اي از جانب منطقه اعلام نشده باشد) ضروري است و دانش‌آموزان بايد آزادي داشته باشند تا با اظهار نظر و گفت و شنود و مناظره و اعلام رأي و اتخاذ تصميم و عمل بر طبق نظر اکثريت ، خود را براي فعاليت‌هاي آزادانه و قانون‌مدار در يک جامعه بزرگ‌تر آماده کنند. تحمل اختلاف سليقه‌ها و تحمل بعضي کژتابي‌ها و مشکلاتي که در اثر اين « آزادي » به وجود مي‌آيد به مراتب از آثار و عوارض منفي از نبودن آزادي و عدم دخالت دانش‌آموزان، آسانتر است.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  12. از بين بردن روحيه اشرافي و تنبلي از ديگر گرايش‌ها و جهت‌گيري‌هاي دبیرستان مبنا است. زيرا اين امرموجب مي‌شود دانش‌آموزان توقع داشته باشند خدمت‌گزاران مدرسه وساير کارکنان دائماً در خدمت آنان باشند و آن‌ها را ناز پرورده بار آوردند. براي مقابله با اين روحيه و فعال کردن دانش آموزان سعي خواهد شد بسياري از کار‌هاي مدرسه از قبيل، حفظ نظافت کلاس‌ها و ساير اماکن مدرسه و نظاير آن، با مديريت صحيح ونظارت مستمر ، به خود دانش آموزان واگذار شود. بدين ترتيب ، بابه کار گرفتن آنان در امور مربوط به خود، بستري شايسته براي تربيت افرادي لايق و متکي به خود فراهم مي‌شود.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  13. آگاه کردن دانش‌آموزان از واقعيت‌هاي جامعه که مرتبط با دروس رشته‌هاي تحصيلي مي شود و نيز آشنا کردن آنان با مؤسسات و سازمان‌هايي که در عرصه‌هاي علمي، صنعتي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ادبي فعاليت مي‌کنند مورد علاقه و توجه ماست. اين آشنايي سبب وسيع‌تر شدن افق ديد دانش‌آموزان در مباحث مربوط مي‌گردد و عشق و علاقه آنان را به اين رشته‌ها بيشتر خواهد کرد بدين ترتيب، مي‌توانند انتخاب رشته تحصيلي دانشگاه را نيز منطبق بر ذوق و استعداد‌هايشان انتخاب نمايند تا براي ورود به صحنه اجتماع و اشتغال آماده شوند.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  14. آشنايي دانش آموزان با وطن خود و آگاهي هر چه بيشتر از وقايع تاريخي و واقعيت‌هاي جغرافيايي آن از ديگر گرايش‌هاي دبیرستان مبنا است. بازديد از موزه‌ها و بنادر تاريخي و به طور کلّي مشاهده عيني ميراث فرهنگي و نيز بازديد از عناصر و عوامل جغرافيايي از قبيل کوه و جنگل و بندر و دريا سبب آشنايي بيشتر جوانان با ميهنشان و ايجاد انس و علاقه خواهد شد و نيز احساس تکليف ووظيفه نسبت به دفاع از کشور و تقويت محاسن و رفع معايب را در آنان بر مي‌انگيزد.
  15. ايجاد عشق و علاقه به کتاب‌خواني در دانش‌آموزان و روش درست انتخاب مطالعه و نقد کتاب و استفاده از آن وظيفه ماست. همچنين دانش‌آموزان بايد با دنياي پيچيده و رو به توسعه ارتباطات و رسانه‌ها آشنا شوند. دانش‌آموزان بايد با انواع روز‌نامه‌ها و مجله‌ها و نيز رسانه‌هاي ديگر از قبيل فيلم و نوار‌هاي صوتي. تصويري در محيط مدرسه سر و کار داشته باشند و فعاليت در اين عرصه را از همين دوران دبيرستان آغاز کنند و همچنين آشنايي با رايانه و استفاده از آن و استفاده از شبکه‌هاي اطلاع‌رساني ملي و جهاني مهارتي است که دانش‌آموزان بايد قبل از پايان دوره دبيرستان به خوبي کسب کرده باشند.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )
  16. دانش‌آموزان در دبیرستان مبنا جدا از خانواده، مخصوصاً جدا از پدر و مادر خود ديده نمي‌شوند، به عبارت ديگر تعليم و تربيت، محصول مشترک خانه و مدرسه تلقي ميشود و مدرسه براي ميل به مقاصد تربيتي خود در ارتباط دائم با اولياي دانش‌آموزان و برنامه‌ريزي براي هماهنگي آنان با اهداف و فعاليت‌هاي مجتمع تأکيد خواهد کرد و نسبت به واکنش خانواده‌ها در قبال اهداف و فعاليت‌ها نيز حساس خواهد بود.( جهت گیری های دبیرستان مبنا )

جهت گیری های دبیرستان مبنا

درباره‌ی admin

حتما ببینید

دین مداری در مدرسه

دین مداری در مدرسه

دین مداری در مدرسه یکی از ویژگی های یک مدرسه خوب این است که محیطی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *